Market Days Supply – ett nyckeltal för tillgång och efterfrågan

De talas just nu mycket om ledtider och prissättning av begagnade bilar, två faktorer som är nödvändiga för att hålla en god bruttomarginal. Tillgång och efterfrågan är också något som en återförsäljare bör ha koll på, något som är fundamentalt avgörande för en god försäljning och rätt beslut. Market Days Supply, förkortat MDS är ett nyckeltal som tittar på just detta.

Det är många faktorer som spelar in för en lyckad vinstdrivande försäljning av begagnade bilar. I en skiftande marknad där den svenska kronan de senaste fem åren har försvagats med 24% mot Euron (Dagens Industri, Lotta Engzell-Larsson) tittar flera som jag pratat med på export av bilar där möjligheterna att få bra betalt p.g.a. valutaskillnader ser bra ut.

Men behöver alla bilåterförsäljare ekonomer för att kunna hitta möjligheter till att se vilka bilar som ligger till grund för export. Har vi någon insyn i tillgång och efterfrågan på den Svenska marknaden för att kunna avgöra vilka bilar som är svårsålda respektive lättsålda. Eller litar vi idag på att kunna avgöra det utifrån magkänslan från de som interagerar med marknaden mest frekvent och är det verkligen rätt väg att gå?

Market Days Supply (MDS)

Nyckeltalet Market Days Supply är ett bra riktmärke för att se hur lätt- eller svårsåld en bil är på en marknad. Värdet tar hänsyn till både tillgång och efterfrågan. Vi behöver då både se efter hur många bilar av samma biltyp som finns ute till försäljning just nu samt i vilket takt de säljs av. Om vi sedan dividerar antalet bilar till salu just nu med antalet som sålts av per dag de senaste 45 dagarna så får vi MDS-värdet.

MDS = [Liknande bilar till salu] / [antal liknande bilar såld per dag senaste 45 dagarna]

Det här är inte hela sanningen för hur lätt- eller svårsåld en bil är men är ett bra verktyg för OEM och bilåterförsäljare.

Ta fram rätt data

Att ta fram hur många bilar som finns till salu just nu av samma typ är inte så klurigt men sedan att veta exakt vilka parametrar vi ska titta på för att säga att dem är likvärdiga är en annan sak. Smalnar vi av med för många parametrar får vi för lite dataunderlag för att det ska bli statistiskt signifikant.

Det här innebär en större utmaning på mindre marknader såsom den svenska jämfört med exempelvis USA. Här kan vi använda prisbegränsning för att avgöra hur smalt vi ska sätta parametrar men även ta hjälp av vilken biltyp det är; det säljs inte lika många Porsche Cayenne som Volvo V60 i Sverige varpå vi måste bredda urvalet för en Porsche Cayenne.

När vi sedan börjar specificera vilka parametrar som ska användas var så kan vi låta Artificiell Intelligens lära sig vilka parametrar som ska användas framöver baserat på hur slutpris och försäljningstid blir. På så sätt lär vi oss vilket omgång av bilar vi ska kika på för olika bilar och får en mer träffsäker prognos på försäljningstakt.

Idag ligger beslutsunderlagen ofta på personer hos OEM eller bilåterförsäljare som blir otroligt viktiga för respektive organisation. Beslut av den här typen kommer enligt min uppfattning framöver att skifta från person till maskin. Det händer i USA just nu och mycket händer även i Europa på området.

Räcker MDS-värdet?

Att bara titta på värdet Market Days Supply kan ge svängiga resultat eftersom det är fler parametrar som spelar in hur bra en återförsäljare presterar. Exempelvis visar försäljningshistorik att en Ford-återförsäljare kommer sälja Ford-bilar mer effektivt och till högre pris än vad övriga återförsäljare kommer att göra. Det här är kanske inte så konstigt då man kan tänka sig att kunden får ett högre förtroende för återförsäljaren som säljer de märken som återförsäljaren representerar.

” Market Days Supply on it's own is not a reliable source and should be weighed in by more parameters like history of the dealer. ”

Chad Bockius, CarStory

Alltså blir försäljningshistorik viktig utöver tillgång och efterfrågan tillsammans med var i landet vi är och hur bra vissa bilar säljer på olika platser. Att försöka estimera försäljningstid på individuella bilar blir därför lätt ganska komplicerat och tidskrävande – framförallt med en stor bilpark. Lyckas man systematisera detta blir det dock ett bra stöd för sin bilpark.

Har du frågor om Carcare?

Fyll i din mejladress, så kontaktar vi dig.