Identifierar automatiskt svårsålda bilar i ert lager

Marknadsstödet i Carcare baseras bland annat på en komplex AI-motor som läser in och bearbetar aktuell marknadsinformation. Carcare mäter tillgång och efterfrågan av era lagerbilar på den rådande begagnatmarknaden. Utifrån den data som samlas in dras slutsatser om det aktuella marknadsläget. Detta gör systemet genom att analysera hur många bilar av samma märke, modell, årsmodell, miltal och utrustningsspecifikation som sålts den senaste 45-dagarsperioden. Analysen ställs mot hur många exemplar av motsvarande bilar som finns ute till försäljning just nu.

Med stöd av marknadsbevakningen beräknar Carcare en estimerad försäljningstid för varje bil. Ert begagnatlager delas automatiskt in i grupper, baserade på bedömningen av hur lätt- eller svårsåld respektive bil beräknas vara.

Ger rätt person en notifikation när en åtgärd behövs

När Carcare identifierat en svårsåld bil, kommer systemet att med ett mejl notifiera rätt person i er organisation – till exempel den inbytande säljaren. På så sätt undviker ni att bilar står osålda allt för länge och att så kallade 90-dagarsbilar uppstår. Bilar glöms aldrig bilar bort, prissätts fel eller ligger för länge i ert lager utan att ni har koll på det. I mailet med notifikationen, har ni sedan möjlighet att marknadsföra bilen, visa konkurrerande bilar och utläsa om priset bör justeras.

Med ett klick utför ni sedan önskad åtgärd – direkt i mailet. Pris- och bevakningsreglerna sätts upp efter er organisation och justeras löpande så ni ska kunna prestera så bra som möjligt.

Hjälper er att hålla koll på konkurrerande bilar

Varje bil ni lägger ut till försäljning konkurrerar mot andra bilar på marknaden. I Carcare kommer ni att kunna se vilka bilar som konkurrerar med er specifika bil och hur priset på er bil står sig i konkurrensen på marknaden just nu.

Effektiviserar marknadsföringen av era lagerbilar

Har Carcare identifierat en bil som svårsåld, så har ni möjlighet att boosta marknadsföringen av just den bilen. Med ett enkelt knapptryck, annonserar
ni för valfri summa ut den svårsålda bilen i sociala kanaler (Facebook och Instagram) och på så sätt når ni ut till fler i målgruppen.

Genom att ni bara annonserar de bilar som ni själva eller Carcare bedömer som svårsålda, blir er marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ni har också möjlighet att helt och hållet automatisera den här processen så att annonseringen av alla svårsålda bilar automatiskt boostas.

Håller koll och skapar loggar av löpande underhåll

OEM kräver i vissa fall underhåll av sina märken, även på begagnade bilar. Dessa krav håller ni koll på i Carcare och allt loggas för att sedan kunna överlämnas till OEM.

Har du frågor om Carcare?

Fyll i din mejladress, så kontaktar vi dig.